Querencia For All

اولین قلعه مثلث × شخصیت ها

 

احتمالا قبلا این رو شنیدین که سخت ترین قسمت هر کار، شروع کردن اونه؛ و داستان نوشتن استثنا نیست. موقع ساختن یه داستان، چیزهای زیادی برای فکر کردن و تصمیم گیری هست و گاهی ممکنه گیج کننده باشه؛ مخصوصا اگه تازه کار باشین و این اولین باری باشه که میخواین نوشتن رو امتحان کنین. اما دونستن این موضوع که هر داستان، درون یه قلعه به شکل مثلث اتفاق میفته، ممکنه بهتون کمک کنه.

 

در هر راس مثلث، یه قلعه وجو داره؛ شخصیت ها، موضوع اصلی، و صحنه، اون قلعه ها هستن و به هم متصل شدن این سه، چارچوب داستان رو میسازه. اگه مشتاق شروع کردن داستانتون هستین و توی ساختن قلعه  شخصیت ها به کمک نیاز دارین، این پست ممکنه به دردتون بخوره :)

 

 

شخصیت ها بدون بحث یکی از مهمترین قسمت های هر داستانن که اتفاقات رو پیش میبرن و صحنه رو در تحرک نگه میدارن. پس موقع نوشتن یه داستان، مهمه که بتونین شخصیت های خوب و درست رو به وجود بیارین. هر کدوم از موارد زیر، یه آجر برای سر هم کردن طبقات اولین قلعه سازنده داستانتونه.

 

 

1. تایپ کاراکترت رو مشخص کن.

 

بسته به ژانر داستانی که دارین مینویسین، تایپ های شخصیتی متفاوتی وجود داره که میتونین برای کاراکترهاتون انتخاب کنین. درست انتخاب کردن نوع شخصیت، به پیدا کردن ویژگی های مناسب اون، برای پیش بردن داستان کمک میکنه.

درحالی که بعضی از این تایپ ها توی خیلی از فیلم ها و رمان ها به چشم میخوره و برای عموم قابل حدسه، تایپ هایی وجود داره که کمتر مورد استفاده قرار میگیره و استفاده ازشون میتونه به داستانتون یه تازگی ببخشه.

موردهای زیر، چندتا از تایپ های شخصیتی هستن که ممکنه به درد داستانتون بخوره:

 

♦ عاشق

کسی که به وسیله احساساتش راهنمایی میشه و عمل میکنه.

نوع دوست و با اشتیاقه. معمولا بی منطقه و بی ریایی و سادگیش میتونه اون رو توی دردسر بندازه و مورد سواستفاده قرارش بده.

 

♦ قهرمان

اونی که با مشکلات روبرو میشه و با حل کردنشون، خودش و بقیه رو نجات میده.

با شرافته و غرور و استقامت زیادی داره. اما موفقیت هاش میتونه باعث اعتماد به نفس بیش از حد و غرور کاذبش بشه.

 

♦ یاغی

قانون شکنی که علاقه ای به پیروی کردن از تقاضاهای اجتماع نداره.

استقلال فکری و عملی داره؛ و همچنین پتانسیل بالا برای جنایت.

 

♦ کاوشگر

شخصیت کنجکاوی که به طور ذاتی، علاقه به رد شدن از مرز شناخته شده ها و کشف چیزهای جدید داره.

چالش پذیر و به دنبال تغییره. اما غیرقابل اعتماد ترین نیست. بی قراره و تقریبا هرگز، از دارایی هاش سیر و راضی نیست.

 

♦ معصوم

کسی که فقط برای خوبی قدم پیش میذاره و از گناه پاکه.

مهربون و با اخلاق، و همچنین ساده و شکننده ست و میتونه به راحتی هدف دیگران برای بازی داده شدن یا سواستفاده قرار بگیره.

 

♦ حکیم

شخصیتی که دانایی و تجربه بالا داره و معمولا میتونه بقیه شخصیت ها رو توی سختی ها راهنمایی کنه.

عاقل و با بصیرته، اما محتاط بودنش معمولا باعث میشه برای شراکت توی عمل کردن، دچار شک و تردید بشه.

 

♦ خالق

هنرمند رویابینی که در طول داستان، به خلق کردن میپردازه.

خلاقه و قدرت اراده بالایی داره. اما میتونه از درون دچار درگیری هایی درمورد خودش، توانایی هاش و همینطور آثارش باشه.

نقشه کش و برنامه ریز بی نظیر؛ ولی معمولا توانایی لازم برای وارد عمل شدن و رفتن به میدون جنگ رو نداره.

 

♦ رئیس

قدرتمندی که میتونه احساسات یا اعمال شخصیت های دیگه رو تحت کنترل داشته باشه.

قدرت مطلق و مقام بالاش، منابعی رو براش فراهم میکنه که رسیدنش به هدف رو براش آسونتر میکنه. اما همین قدرت، میتونه باعث سردیش باشه و نتونه موردعلاقه باقی شخصیت های داستان باشه.

 

♦ محافظ

کاراکتر از خود گذشته ای که از بقیه مراقبت و به خاطرشون جان فشانی میکنه.

شریف و وفاداره اما به خاطر نداشتن جاه طلبی، معمولا اون شخصیتی نیست که به بزرگترین موفقیت توی داستان دست پیدا میکنه.

 

♦ هر کس - معمولی

یه شخصیت معمولی که قدرت خاصی نداره و میتونیم توی زندگی های عادی و روزمره خودمون ببینیم.

به خاطر شباهت بیشتر به خواننده ها، ارتباط برقرار کردن باهاش راحت تره. اما معمولا برای اتفاقاتی که قراره بیفته، آمادگی لازم رو نداره.

 

♦ دلقک

فرد شوخ و بامزه ای که داستان رو از جدیت و افسردگی محض دور نگه میداره. اما میتونه کسی باشه که حقیقت های مهم و تلخ رو هم یادآور میشه.

معمولا شوخ طبعه و قهر کردن باهاش، سخت. بسته به شوخی هاش، میتونه منفور و آزاردهنده هم باشه.

 

 

این تایپ های بهتون کمک میکنه تا راحتتر ویژگی های لازم برای هر شخصیت رو با هم جفت و جور کنین. چه کاراکترتون خوب باشه و چه بد، میتونه تقریبا هر کدوم از این تایپ های شخصیتی رو داشته باشه و گاهی، ترکیب این ها با هم، میتونه یه شخصیت جالب و پرستیدنی بسازه.

یه شخصیت میتونه در طول داستان تغییر تایپ بده و تا زمانی که این تغییر، با دلیل منطقی و به دور از کلیشه باشه، میتونه نوشته تون رو جذاب و خوندنی تر کنه.

 

همچنین در پست زیر هم میتونین با چند تا تایپ کارکتری خاص دیگه آشنا بشین لاولیا :)) (کلیک کنین روش!)

آشنایی با چند تایپ کارکتری معروف انیمه ای

 

~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

2. ویژگی های شخصیتت رو انتخاب کن!

 

اگه برای کاراکترت یه تایپ مشخص در نظر داشته باشی، انتخاب ویژگی های شخصیتیش میتونه خیلی راحتتر باشه. مثلا یه کاراکتر "کاوشگر" ذاتا کنجکاوه. اما هنوز هم ویژگی های زیادی هست که باید براش درنظر بگیری تا بتونی اون رو به زندگی بیاری.

اون ویژگی ها میتونه شامل چیزهای ساده ای مثل اسم، سن و جنسیت باشه یا اینکه به جنبه های شخصیتی عمیق تر کاراکتر مرتبط باشه:

 

عادت های خاصش؛

ممکنه همیشه قبل از غذا خوردن اول اون رو بو بکشه.

یا شاید به طور ناخودآگاه زیاد دست توی موهاش میبره و اونها رو بهم میریزه.

 

روش هاش برای آروم کردن خودش وقتی ناراحت، عصبانی یا مضطربه؛

هر کس یه راه حل برای از بین بردن همچین احساساتی داره. اگه میخوای کاراکترهات حقیقی تر به نظر بیان، همچین راه حلی بهشون بده.

راه حلشون میتونه یه روش خوب مثل "صحبت کردن با دیگران" یا "ورزش کردن" و ... باشه.

یا اینکه میتونه روش هایی داشته باشه که بیشتر از  حل کردن مشکلش، فقط حواسش رو پرت میکنن و حالت مخرب دارن؛ مثل بازی های کامپیوتری برای ساعت های طولانی، یا دعوا کردن و شکنوندن وسایل.

 

ارتباط با بقیه کاراکترها؛

جوری که با دیگران ارتباط برقرار میکنه - یا اصلا اهل ارتباط برقرار کردن هست یا نه.

وقتی توی یه موقعیت با آدم های ناآشنا قرار میگیره، چطور رفتار میکنه؟ برای شروع صحبت پیش قدم میشه یا ترجیح میده کسی نباشه که مکالمه رو شروع میکنه؟

اهل سراغ گرفتن از بقیه ست؟ یا معمولا کسی نیست که بعد از یه هفته سخت و پرمشغله، بی دلیل به یه دوست زنگ بزنه تا فقط حالش رو بپرسه؟

 

درونگراست یا برونگرا؛

ترجیح میده تایمش رو با خودش بگذرونه یا توی فعالیت های گروهی شرکت کنه و خودش رو توی جمع دوستان نگه داره؟

 

امتیاز ویژه: گاهی مشخص کردن تایپ mbti برای شخصیت ها میتونه توی خلق کارکترهای واقعی تر و قابل فهم تر برای خواننده ها، کمک بزرگی باشه :)

 

سرگرمی هاش؛

کارهایی که وقتی یه زمان استراحت بین زندگی روزمره ش پیدا میکنه، به سراغشون میره و بهش انرژی میبخشن.

ممکنه دوست داشته باشه غذای رستوران های مختلف رو امتحان کنه.

یا یه طرفدار هنره و هر از چند گاهی، به موزه ها و گالری های نزدیکش سر میزنه.

 

علایق و نفرت هاش؛

مثل هر انسان دیگه ای، بهشون چیزهایی بده که دوست دارن یا ازش بیزارن. در این صورت یه چیزی داری که بتونی به عنوان نقطه قوت یا ضعف شخصیت هات، ازش استفاده کنی.

 

~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

3. یادت باشه که هر کس، گذشته خودش رو داره!

 

هر شخصیت در هر نقطه و زمانی از داستان، گذشته ای رو پشت سر گذاشته که باعث رسیدنش به اون نقطه شده. ماجراهایی که قبلا طی کرده و در نتیجه اونها، به کسی که هست تبدیل شده. گذشته یه کارکتر میتونه از اول داستان مشخص بشه یا اینکه در طول فیکشن، به آرومی برای خواننده فاش بشه.

داشتن یه گذشته مشخص به این معنی نیست که نویسنده باید از بدو تولد شخصیت ها، هر چیزی که براشون اتفاق افتاده رو مو به مو در نظر بگیره و توی داستان بیاره؛ فقط به هایلایت ها و قسمت های مهم زندگی گذشته کارکتر نیازه تا بشه دلیل کارکتر برای تصمیم هایی که میگیره و طرز رفتارش تو موقعیت های مختلف رو بهتر درک کرد.

داشتن یه بَک استوری، به نویسنده ها این امکان رو میده که بتونن به شکلی منطقی، ترس ها و نقاط ضعف، انگیزه و دلایل کارکترهای داستانشون رو بسازن.

 

~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

4. داستان یه جنگه و مهارت کارکتر، اسلحه!

 

اگه میخوای سربازهات توی جنگ پیروز بشن، باید بهشون اسلحه مناسب بدی و بذاری یاد بگیرن که چطور به بهترین روش ازش استفاده کنن. مهارت های یه کارکتر، چیزیه که توی جلو رفتن بهش کمک میکنه و باعث پیشرفتش میشه. پس باید مهارت درستی براش انتخاب کنی.

اون مهارت میتونه چیزی باشه که از قبل بلده، یا اینکه کارکتر در طول داستان، اون رو فرا بگیره و بهش مسلط شه. و این مهارت میتونه هر چیزی باشه؛ مثل استعداد و پشتکار بالا توی نوعی هنر، یا چیزی بزرگتر مثل قدرت های فرابشری.

 

~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

5. بی نقص بودن دروغیه که دیگه حتی شیرین هم نیست!

 

کارکترهای بی نقص دارن با سرعت آهویی که از چنگال پلنگ فرار میکنه، خودشون رو به صدر لیست "منفورترین کلیشه های داستانی" میرسونن. پس مطمئن شو که شخصیت هات ایرادهایی دارن که اونها رو به یه آدم عادی و واقعی بودن نزدیک تر میکنه.

وقتی یه شخصیت ایرادها و نقاط ضعفی داره، به روش های مختلف میشه توی داستان از اونها بر علیهش استفاده کرد و به این صورت، یه پیچش زیبا توی موضوع به وجود آورد:

 

♦ حس گناه

اگه کارکتر در گذشته مرتکب اشتباه و گناهی شده باشه، ممکنه در طول داستان به خاطرش احساس عذاب کنه و در مواقعی، تصمیم گیری براش سخت بشه. یا انجام دادن کار درست به خاطر حس گناهی که روی قلبش سنگینی میکنه، براش مشکل باشه.

 

♦ سواستفاده

یه نقطه ضعف که برای بقیه کارکترها فاش شده، میتونه به سادگی یه اهرم فشار باشه که کارکتر توسطش مورد سواستفاده قرار میگیره.

و این نقطه ضعف میتونه یه مورد فیزیکی باشه؛ مثل یه نقص توی بدنش که بعضی حرکاتش رو مختل میکنه یا یه بیماری که کارکتر رو از انجام بعضی کارها منع میکنه.

یا اینکه میتونه جنبه روانی و احساسی داشته باشه؛ مثل تهدید کردن فرد با چیزی که براش اهمیت زیادی داره.

و به این صورت یه کارکتر وادار میشه به خاطر ضعفی که داره، تصمیم های اشتباهی بگیره و کارهایی رو برخلاف میلش انجام بده که باعث پیشرفت داستان به نفع یه شخصیت دیگه میشه.

 

~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

6. تغییرات در جریان داستان!

 

کارکترها باید به موقعیت ها و اتفاقاتی که در طول داستان اتفاق بیفته، واکنش نشون بدن. و این میتونه شامل چیزهایی مثل یاد گرفتن چیزهای جدید، یا ایجاد ارتباطات نو باشه که اونها رو به سمت موفقیت یا شکست راهنمایی میکنه، به دست آوردن عادت های جدید و از دست دادن بعضی عادت های قدیمی، از بین رفتن ترسی که در طول داستان باهاش روبرو میشن و ....

تغییر کردن یه شخصیت در طول داستان، نشون میده که داره به عنوان یه فرد، پیشرفت میکنه؛ و البته این نکته رو هم در نظر داشته باشین که اون پیشرفت میتونه در جهت خوب باشه یا اینکه کارکتر رو به  سمت تاریک پیش ببره :)

 

~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

7. ساخت باقی کارکترها و مشخص کردن ارتباطاتشون با هم!

 

بعد از اینکه یه کارکتر رو ساختین، وقتشه مراحل رو برای شخصیت های دیگه هم به کار ببرین و در انتها، ارتباطی که اونها با هم دارن رو مشخص کنین.

توی این قسمت توجه داشته باشین که لزومی نداره همه شخصیت ها با هم آشنایی داشته باشن. درحالی که دو تا از کارکترها میتونن زمان زیادی رو با هم بگذرونن و از داستان زندگی هم باخبر باشن؛ دو تا کارکتر دیگه میتونن تو طول داستان آشنایی ای با هم پیدا نکنن.

 

~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

امیدوارم این پست کمک هر چند کوچیکی برای شروع کار یا بهتر کردنش، بهتون کرده باشه :)

اگه ایده های دیگه ای درمورد روش های خوب برای ساخت شخصیت های داستانی دارین، خوشحال میشم توی کامنت ها به اشتراک بذارین.

 

این پست مثل باقی ایده ها و راهنماهای داستان نویسی، با اطلاعات جدید آپدیت خواهد شد 3>

Q. Moon
Q. Moon
Thursday, 15 June 2023، 10:08 AM
۰
Find My Comment
۰ عدد دیدگاه تا به حال به ثبت رسیده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Made By Farhan TempNO.6